Bartholomeus wordt ook Bartelt genoemd. Zijn schilderstijl was glanzend en glad in tegenstelling tot Rembrandt die dikke verfklodders op zijn doeken durfde te laten staan. Maar de schilder Bartelt viel goed in de smaak bij de deftige dames en hoge heren. Hij liet ze poseren in de
duurste kleding gemaakt van bijzondere stoffen en kant. Soms stopte Bartelt zelfs wat metaaldeeltjes in de verf om alles nog meer te laten schitteren en glinsteren. Als je een Van der Helst-schilderij in je grachtenpand had hangen dan hoorde je er helemaal bij. Bartelt was dan ook een van de rijkste schilders in zijn tijd. Hij woonde met zijn vrouw en kinderen op de mooiste plekjes in de stad. Ook kreeg hij opdrachten om hele groepen, een vereniging bijvoorbeeld, op gigantische doeken te schilderen. Een groepsportret noem je dat.
Bartholomeus van der Helst
Zelfportret 1655, olieverf op doek
Toledo museum of art, Spanje
Waar keek Bartelt naar?
Er is niet zoveel over hem bekend, maar als je al zijn schilderijen bekijkt moet hij wel gek van mooie stoffen zijn geweest. Want die schilderde hij met heel veel precisie en aandacht. Zelfs de kleinste plooitjes ontsnapten niet aan zijn schilderspenseel.