Wie is
Piet Mondriaan? (1872-1944)

Piet Mondriaan is een van de eerste abstracte schilders ter wereld. Zijn ouders vonden dat hun zoon tekenleraar moest worden, daar kon hij tenminste zijn brood mee verdienen. Piet deed wat zijn ouders wilden maar het allerliefste schilderde en tekende hij de hele dag door aan zijn eigen werk. Hij schilderde vaak de zee, de duinen, waterplassen en molens. Echt van die Hollandse dingen. En daar had Piet best succes mee. Maar opeens vertrok hij naar Parijs. Daar begon hij opnieuw. Zijn werk werd abstracter. Hij schilderde niet meer naar de natuur. Na Parijs woonde Piet nog in de wereldsteden London en New York. Piet gaf niet veel om spullen behalve zijn pick-up, waar hij vooral jazzmuziek op draaide. Zijn laatste schilderij heet Victory Boogie Woogie. Victory betekent overwinning en Boogie Woogie is swingende pianomuziek. Een uitspraak van hem is: ‘Steeds verder gaan. Je moet nieuwe wegen uitproberen om een schilderij te maken. En je niets aantrekken wat anderen ervan vinden.’ Piet was niet bang om zijn eigen kunststreken uit te halen.

Waar keek Piet naar?

Piet schilderde vaak grote bomen. Maar beetje bij beetje begon hij de bomen te abstraheren. Abstraheren, wat is dat precies? Kijk eens naar Piets drie boomschilderijen hieronder. De rode boom is nog goed te herkennen, je ziet de takken en de schors van de boomstam. In het middelste schilderij heeft hij de boom teruggebracht tot lijnen en vlakjes maar je ziet nog wel takken. In het derde schilderij zie je bijna niet meer dat het een boom is. Abstraheren is vereenvoudigen. Soms kan iets zo geabstraheerd zijn dat je het onderwerp niet meer herkent. Sommige mensen vinden Piets werk afstandelijk. Maar Piet volgde juist heel erg zijn gevoel. Hij wilde eenvoud en rust creëren. En hij was niet de enige die dat deed. In 1917 werd hij lid van De Stijl. Dat was een groep van kunstenaars, architecten, vormgevers en schrijvers die naar nieuwe beelden en verhalen zochten. Ze wilden met het verleden breken om de wereld modern te maken voor iedereen. Het beste kon je dat bereiken met strakke vormen en de drie primaire kleuren rood, geel en blauw en zwart en wit. Piet heeft dat tot aan het einde van zijn leven volgehouden.

Piet Mondriaan

De drie bomen op een rij.

Avond; de rode boom, 1908-10
Olieverf op doek, 70 x 99 cm,
Gemeentemuseum, Den Haag

De grijze boom, 1911, Olieverf op doek,
78,5 x 107,5 cm,
Gemeentemuseum, Den Haag

Bloeiende appelboom, 1912,
78,5 x 107,5 cm,
Gemeentemuseum, Den Haag

Wat hebben een geel windmolentje op een rood stokje met wat blauw pigment in een zwart bakje tegen een witte achtergrond met elkaar te maken?

 

Maak een molenschilderij.

Concept, tekst, illustraties, fotografie en schilderijen: Ceciel de Bie, Reinoud Leenen

realisatie website: A. Boekhoudt

© Ceciel de Bie, Reinoud Leenen, 2018